Doggy issues

Jag och killen har länge varit sugen på skaffa hund. Båda vi gillar lite större hundar, jag har Labrador som favorit och killen Rottweiler. Men nu är ju min pojkvänn allergisk. Men klarar allergihundar. Alla har kommit med tips som pudlar,bishon frisé osv.. men det är inte våran typ av hund bara.. Vi gillar större och lugnare hundar som inte skäller mer än om det plingar på dörren. Ok alla som gillar dessa typer av hundraser blir stötta men Jag tycker att de är fula, har ett för intensivt sätt och bjäbbigt skall. Nu ska jag visa en bild på en hund som både jag och killen gillar OCH som han TÅL!

Let me intruduce you to the;
Mexikansk nakenhund (stor)


Bilden är lånad från
denna sida
Vissa är mkt vackra och till talande som denna och det är precis såhär jag vill ha en som ser ut, dvs mörk och helt hårlös. Vissa har hår på svansen och huvudet. Det finns även med päls men får ej ställas ut.

Kortfattat om rasen

Bakgrund:

Rasen anses ha mycket gammalt ursprung. Sägnerna berättar att infödingarna en gång i tiden livnärde sig på hundkött. De nakna hundarna ansågs representera guden Xolotl, från vilken de uppenbarilgen fått sitt namn. Deras uppgift var att följa de dödas själar till den sista vilan. Rasen är därför känd som xoloiztcuintle.

Allmänt:
Mexikansk nakenhund skall vara tystlåten, lugn, glad, uppmärksam och alert. Den är en utmärkt sällskapshund, men kan vara reserverad mot främlingar och är en bra vakthund.

Storlek & vikt:
Förekommer i tre storlekar för både hanhundar och tikar. a) Stor: från 45 cm till 55 cm. b) Mellan: från 35 cm till 45 cm. c) Liten: från 25 cm till 35 cm.


Fina va??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0