Fredags! (praktisk prov och besök hos lilla Agnes)

Igår hade jag praktiskt prov i skolan. Vi skulle göra följande utan hjälp eller recept för 40 personer (Köttfärsbiffar, gräddsås och stekt potatis) vilket är piece off cake. Vi hade blivit åtsgda att plugga in och beräkna utifrån boken som vi använder i skolan. Så jag hade läst in mig på de recepten och kunde de utan och innan. Vi visste inte vilket av överstående vi skulle få göra så vi skulle kunna göra allt. Jag kom till skolan 10minuter för sent eftersom jag höll på glömma ta med mig kockkläderna så det var bara att vända. Så när jag var ombytt och klar hade alla på börjat alla uppgifter. Jag fick börja göra såsen. 

Receptet som var i våran lärobok på gräddsås:

1liter:

0,5l Bechamel
3 dl vispgrädde
2dl kraftigt reducerad sky

(Bechamel 1liter:
1liter mjölk
50g smör
1dl vetemjöl)


Så jag kollar på vagnen efter mjölken som ska va i en Bechamel och tänkte börja göra som jag pluggat in. Nog för jag vet 2 andra sätt att göra gräddsås så hade jag ju pluggat in och beräknat utifrån det vi hade blivit tillsagd att läsa. Men man blir ganska förbannad då lärarn säger då: "vadå mjölk du ska ju göra klassisk gräddsås" med ett flin på ansiktet. Jag svarade "men kolla i boken" och han svarar då; -"näh du får inte kolla i boken det är praktiskt prov" trotts att jag inte hade syftat på det utan att jag ville bara att han skulle se vilket recept han hade syftat på. Jag försökte förklara mig igen men han avbröt mig med att börja förklara vad jag ska göra (vilket skulle ge mig minus poäng om jag skulle behöba hans hjälp) så jag snabbade mig med att avbryta han med ett "Det fattar jag väl jag har ju redan börjat eftersom jag hade redan påbörjat en annan typ av gräddsås (skriver receptet på en sådan nedan. Sedan sa jag igen; " kolla bara i boken" men han svarade att han kunde boken utan och innan. Så jag fattade att han ville ha en suprêmesås vilket är en veloutésås med grädde i.

veloutésås
1liter:

1liter kalv, höns, fisk, fågel, lamm eller grönsaks fond.
50g smör
1dl vetemjöl

Jag blev både störd på att hans okunskap satte mig i en sits som jag ogillade (att vara oförberedd trotts att jag pluggat) och att han lär ut felaktigt! Tur nog kan jag göra de flesta såserna. Men kommer jag att få lägre betyg pågrund av detta kommer jag att prata med programmansvariga eftersom jag har blivit åtsagd flera gånger då jag bara gjort rätt. Till exempel tagit fram köttet för det ska vara rumstempat innan stekning, de andra tjejerna på programmet har också lagt märket till det och blev också ganska irriterad.

Men det är jobbigt att vara i skolan då man strävar efter att göra rätt och hålla bra nivå medans lärarn inte kan medge att han har fel.


(oj vad långt jag skrev: typiskt då jag är upprörd)

Till trevligare saker:

Christian hade förresten varit och hämtat vigselringen. Lägger upp en bild sedan.
iaf sedan då jag kom hem så var jag superduper trött igen och sommnade fram tills middags tid.
Christian hade gjort pasta och lax med en liten sallad åt mig, vilket var supergulligt!


Efter det for vi till Henke och Frida de nyblivna föräldrarna och hälsade på lilla agnes som hon ska heta. 

 
Sötaste ungen!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Näe, men det kanske är bra att du vilar lite extra nu! Tänkte när du ändå är ledig från jobbet så är det nog bra att passa på att varva ner ordentligt :)



Jag kommer hem på måndagkväll den 5 oktober. Så jag tänkte gå på tjejträningen på torsdagen och på vanliga sen på fredag. Åker tillbaka till stockholm igen under lördan..



Kul att ni fått vigselringen! :)hoppas det går bra med köksrenoveringen också :)

2009-10-03 @ 11:22:43
URL: http://forsner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0