Igår - Skolstart och ragúdag

Igår var jag i skolan, vi började igår efter att ha varit jul lediga ett bra tag. Vi visste inte alls när vi skulle börja på dagen eftersom vi inte fått nån information. Jag var där vid nio, de andra hade varit där en halvtimme före och satt och drack kaffe så det var inte så farligt. Sedan gjorde vi minesone soppa och förberedde för det vi gjorde idag.

Efter det gick jag hem, men jag tog en omväg förbi Budo fitness och köpte ett nytt tandskydd eftersom mitt började kännas lite äckligt. Kanske ska prova att rengöra den på nått sätt. Undrar om man kan köra den i diskmaskinen på lägre temperatur? Väl hemma så han jag knappt sätta mig innan Christian kom hem och var hungrig så då började jag plocka fram för kvällens mat som blev al Ragú alla bolognese. som blev rent himmelsk! Typ den godaste köttfärsåsen ever! Tänkte bjussa på receptet.


al Ragú alla bolognese 4-6 ports

500g köttfärs
300g sidfläsk (små tärningar)
2 stora gula lökar (finhacka)

Bryn i smör var för sig i panna, lägg i gryta med

1 stjälkselleri (ta bort det trådiga & ansa)
300g tomatkross
3dl kalvbuljong (utblandad fond)
1dl tomatpure

Låt puttra under lock 15min och tillsätt
2dl matlagningsgrädde
salt
vit och svartpeppar
muskotnöt
mejram
basilika
2 klyftor vitlök

Låt puttra ihop en halvtimme (30minuter) har du tid så låt den puttra längre första omgången.
Jag gjorde detta min ragu utan mått så smaka av :) Jag tror dessa mänder stämmer bra :)
Servera med tagliatelle och parmesanost.


Efter vi ätit så gick vi till renyi för att kolla på Christians jobbarkompis träning eftersom han började Muay thai igår. Det var ganska skoj eftersom man mins till ens egna första dagar då de drillade så hårt för att sålla ut de som inte skulle orka. Hehe. Sedan hälsade vi på christians kompis som fått världens gulligaste unge. Det var jätte trevligt! Efter det drog vi tillbaka till Renyi för Christians träning började. Själv satt jag och nästan bastade i mina kläder. Värmen nere i de lokalerna ligger nog på 30grader sträcket. Sweet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0