Varför blogga?

Varför blogga?

Jag har funderat på varför jag bloggar och  varför andra bloggar. Hur bloggningen skiljer sig mellan olika åldrar och hur mycket tid folk lägger ner bara på att få sin blogg synlig för andra människor.

Det verkar ganska klart att majoriteten bloggar för att få någon sorts uppmärksamhet. Kanske dels för att bli bekräftade, dels kanske hoppas de på att själva bli lika kända i folks munnar som Kissie, Kenza och Blondinbella. Nu är blogg nästan lika vanligt som att folk har en facebook eller liknande, åtminstonde bland tjejerna. När min syster började blogga (hon brukar annars vara duktig på att gå mot strömmen) så insåg jag hur vanligt det har blivit. Syran förklarade varför hon skaffat en blogg med " Det är precis som att inte ha en mobil telefon om man inte har en blogg nu för tiden".

Det kanske är så. Men jag tror det finns en form av bloggare som bara gör det för mata ut tankar som det har i huvudet. Dessa kommer inte bli kända. Bara om du Provocerar! Där är väl Kisse ett exempel. En ren affärsidé på att tjäna pengar på att hela sverige tycker att du är ett ytligt pucko, en mediahora? När hela sverige inte fattat att de har blivit lurade. Själv tycker jag att det inte behöver kommenteras mer än så jag är inte direkt ett fan.

Sedan har vi självklart de som skriver om ett intresse. Det är bra tycker jag. Att hitta bara en bra blogg är som som att köpa en gratis tidning som passar dig. Med en personlig känsla och inte lika mainsteam. Du kan hitta bloggar om allt möjligt. Jag själv skriver om sånt som tar upp min dag.

Bloggen är kanske något av en självklarhet. MEN alla bloggar ju inte, många men inte alla. Dels kanske inte alla har det intresset, dels för att inte alla är lagd åt det hållet och kanske inte gillar att sitta vid datorer.
För visst är bloggare en form av datanördar?



Vi är nog nördar som söker uppmärksamhet eller disskusion/ argumentation. Vi gillar att ha åsikter och att uttrycka oss. Typiskt för våran generation ellerhur?

Inte kontigt att det är en lägre snittålder på bloggare tonåringar och 20-30åringar. De unga. De som är i störst behov att bli bekräftaste. De som inte har hittat sin plats än och de som inte är fast i en rutin med ungar och jobb. Inte så Konstigt va?

Jag själv? Varför bloggar jag?
Jag gillar att argumentera och utrycka mig. Jag har många olika sidor som helt enkelt är jag. Jag är både inåtvänd och utgående både nörd och bimbo. Jag skrattar som en nörd :) hehe. Åsikter har jag många, kanske för många. Skönt att kunna skriva ner sina tänkar någonstans och lämmna disskusionen där (i bloggen) istället för att plåga mina närmsta. Jag tänker mycket och ibland hamnar mina tänkar i bloggen. Jag gillar dessutom att skriva. Jag gillar kläder och då är det nästan ett måste att få visa alla vad jag köpt. Vet inte varför man har ett sånt konstigt behov som människa. Men vi var väl sammlare en bra tid tillbaka och gillar väl fortfarande det matriella? Min blogg är även min dagbok. Där mina vänner får snoka vad jag gör om de vill. Jag vet att Mamma och Pappa gillar att snoka för den delen med.

Behovet av att få läsare?
Men att folk försöker få mer läsare genom att fiska läsare genom att kommenter med samma inlägg till varje sida de besöker i stilen " hej! fin blogg besök gärna min med!" är ganska tydligt att de inte är intresserad av att läsa din blogg utan fiskar efter uppmärksamhet och komplimanger. Själv tycker jag det är tråkigt. Jag kommer troligtvis inte ens gå in på dessa sidor. Om man nu vill ha läsare varför inte skriva mågot intressant eller skapa en disskusion. Skriva om något som andra inte skriver, vara först eller bara vara intressant. Detta inlägg grundas på att jag senaste tiden har fått många inlägg där folk försöker promota sin egen blogg istället för att kommentera inlägget som de klickade på länken kommentera. Vilket betyder väl kommentera inlägget inte promte yourself.

Visst kan jag acceptera att en del hoppas på att bli blogg stjärnor men inse att foki kenza och blondinbella raggade inte runt i stil med hej läs min blogg är du gullig. De provocerade, var fab, Intressanta, skrev om sånt ni ville läsa om..Det ni ville ha. Så blev de stor. Har du inga läsare, så är du inte lika intressant helt enkelt.


Det borde bara vara love it or hate it.


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag skulle bli skitsur om någon försökte promota på min blogg! Jag tror du kan välja att skriva en viss text i kommentarsdelen för att påpeka att du enbart vill ha kommentarer om bloggen.



SV: Nej jag har ju inte det :P Har länge planerat att köpa bomullsstrumpbyxor för att matcha några kjolar. Men det har som sagt inte blivit av...

2010-01-08 @ 18:43:38
URL: http://marrakarra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0