Himmelsk Ceasarsallad!

Nu ska jag visa er hur man gör min perfa ceasar-sallad med kyckling och bacon som jag lovat!

Skriver med kyckling och bacon därför en ceasar i grund och botten behöver inte ha det, fast det väldigt vanligt i sverige.


Dressingen är jätteviktig! A&O. Dålig dressing- dålig ceasar. Jag gör den från grunden i min Kitchen aid. Detta blir en ganska stor laddning men det är god till annat med till exempel att doppa krutonger i. Hehe!  Tyvärr har jag inte tagit bilder på hur jag gör den men jag ska försöka förklara så bra jag kan.

Börja med att plocka fram;
  • 2ägg
  • ca 4-6 dl matolja
  • 2-3 msk senap (vanlig svensk)
  • Riven parmesan ost (en riktigt stark o go ;))
  • 1-2 msk rödvinsvinäger
  • 1 Citron, varav du ska ha citron zestet av hela och saften av 1/4-1/2 beroende på storlek.
  • Sardeller (2-4st)
  • Kapris (1-2msk)
  • Vitlök (en hel vanlig, inte solo) mixad med olja (stavmixer är att föredra)
  • worcestershiresås (bara några skvättar, smaka av)
  • salt
  • Ny malen svartpeppar (fega inte, 1-2msk kanske)
Detta uppskattar jag det till att jag använde så måtten är inte helt hundra eftersom jag inte måttar sådant.

Börja med att separera den rumstempurerade äggulan från äggvitan och vispa upp dem ordentligt. Jag tycker att äggulan blir lite tjockare och luftig. Häll sedan i oljan SAKTA under omvispning under hög intensitet (därav föredrar jag kitchen aiden som vispar åt mig ;).Bättre att ta små pausar i hällandet (men inte i vispandet)så den tar ihop sig. 

Har du fått ihop en tjock smaklös majonäs nu? Bra! Då kan dutillsätta senap, citron zest, citronsaft och rödvinsvinäger under vispning. Då har du en citron majonäs! Men det är inte det vi ska göra nu eller hur?

Nu kan du mixa Vitlök i olja så oljan täcker vitlöken (typ med en stavmixer i bägare), spara ganska mycket (se bild).
Sedan lägger du i sardellerna och kaprisen och mixar dem med. Sedan tar du vitlök-sardell-kapris mixen och vispa ner i majonäsen.

Smaka av med worcestershiresås, parmesanosten, salt och nymalen peppar. (Ev. senap, vinäger eller citron.)

Vispa om!

Och nu till krutongerna ;)


  • Baguette
  • Olivolja
  • Italiensk salladskrydda
  • Flingsalt
Baguette. Jag hade en levain bakad Baguette på manitoba, mumma. Annat ljust bröd går bra med men blir bara inte lika fina! Sätt ugnen på 200grader. Skär en baugette i tunna fina skivor. Ringla olivolja över och strö flingsalt
och italiensk salladkrydda över. Pop em in! Dvs. lägg in dem i ugnen i tills de är lite gyllenbruna.

Kyckling och Bacon.

  • 1pkt bacon
  • 1 kycklingbröst
  • Vitlöksoljan du gjort tidigare för att pensla (får du över så funkar det som smaksättar givetvis)
Jag körde baconen i ugnen och kyckling i grillpannan men ni kan göra hur ni vill ;) Hur som helst så körde jag baconen på 200 grader med så om ni kan så kör det med krutongerna).  Sär kycklingen i bitar och pensla dem i pannan. Låt dem "grillas" till de är genomstekta.

Salladen då ;)

  • Parmesanost
  • 2 romansallad (jag hade 1 vanlig och en påse med mixad romanskottsallad.)
  • 2 tomater
Hacka ned salladen och tomaterna och hyvla parmesanost.

(detta gör du strax innan du ska äta den så inte salladen blir ledsen) Klicka i din goda dressing, och lite av den hyvlade parmesanen. Rör om!

Lägg upp salladen i botten på tallriken bygg på med kyckling,bacon och krutonger. Mal lite fin svartpeppar på toppen och VOILA! Klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0